Filmy festiwalowe

CZŁOWIEK, KTÓRY ZASKOCZYŁ WSZYSTKICH

Gatunek: dramat, psychologiczny
Reżyseria: Natalia Mierkułowa, Aleksiej Czupow
Scenariusz: Natalia Mierkułowa, Aleksiej Czupow
Rok: 2018
Czas: 106 min

Nagrody:
- najlepsza rola żeńska (dla Natalii Kudriaszowej) i nominacja w kategorii najlepszy film – Wenecja 2018 (sekcja „Horyzonty”)
- najlepsza rola męska (dla Jewgienija Cyganowa) i najlepsza drugoplanowa rola męska (dla Jurija Kuzniecowa) – nagrody Rosyjskiej Akademii Filmowej Nika 2019.

Obsada: Jewgienij Cyganow, Natalia Kudriaszowa, Jurij Kuzniecow, Wasilij Popow, Paweł Majkow, Aleksiej Filimonow, Jelena Woronczichina, Maksim Witorgan, Amadu Mamadakow, Timofiej Zajcew, Igor Sawoczkin, Polina Rajkina, Jurij Skuliabin, Oleg Kunakow, Anna Ismanowa

Natalia Mierkułowa i Aleksiej Czupow jako scenarzyści nie unikają blockbusterów („Salut 7”, serial kinowy „Gogol”), ale jako reżyserzy pozostają wierni kinu autorskiemu. To ich drugie wspólne – po skandalizujących nowelowych „Miejscach intymnych” sprzed sześciu lat – pełnometrażowe dzieło. W dużym stopniu kontynuujące tamtą tematykę. „Człowiek, który zaskoczył wszystkich”, wykorzystując motywy syberyjskiego eposu o kaczorze Żambie, który postanowił oszukać Śmierć, wpisuje się w jak najbardziej współczesny dyskurs na temat tożsamości płciowej, tolerancji i praw człowieka. Jest również gorzkim i bolesnym portretem mentalności mieszkańców rosyjskiej prowincji (choć akurat w tym kontekście film jest dużo bardziej uniwersalny), dla których każda inność jest podejrzana. Jegor Pietrowicz – szanowany przez wszystkich strażnik lasu, broniący go i przed kłusownikami, i przed zapędami lokalnych władz – praktycznie z dnia na dzień staje się śmiertelnym wrogiem wiejskiej społeczności, która nie może wybaczyć mu jego życiowego wyboru. Prowokujące postępowanie Jegora jest jednak uzasadnione, ma swoje źródło w przekonaniu o zbliżającej się wielkimi krokami agonii. By jej uniknąć, mężczyzna gotowy jest na największe nawet wyrzeczenia. Film Mierkułowej i Czupowa wywołuje psychiczny i fizyczny ból, lecz jego doznanie jest konieczne, aby niemal na własnej skórze poczuć, co wiąże się ze społecznym odtrąceniem i jakie mogą być jego bezpośrednie i długoterminowe skutki.

SEANSE
KADRY
kadry z filmu
kadry z filmu
kadry z filmu
kadry z filmu
kadry z filmu

sputnik

Dyrektor Festiwalu

Małgorzata Szlagowska-Skulska
malgorzata@ear.com.pl


BIURO

+48 22 523 41 18

PR Manager

Natalia Walka
natalia@ear.com.pl

Koordynator programowy

Roksana Pietruczanis
roksana@ear.com.pl

wisła